Als een kind 2 jaar is zal het zijn eigen -ik- leren ontdekken. Vaak komen dan ook de opvoedingsproblemen, de slaapproblemen en de eetproblemen bij peuters en kleuters voor. In dit blog: kind wil niet eten, geef ik 20 simpele tips om van je moeilijke eter een gezonde eter te maken!

Voorbeeld

Het is dinsdagmorgen. Dit is 1 van de dagen dat beide ouders moeten werken. De kinderen worden een half uurtje eerder wakker gemaakt, want ze worden eerst naar de oppas of voorschoolse opvang gebracht. De kinderen merken aan je dat er vandaag wat meer stress is. Eerder opstaan, sneller aankleden, gehaast de broodtrommels voor school vullen. Papa en mama mopperen misschien ook nog een beetje op elkaar en dan moet er ook nog ontbeten  worden….. De kans is groot dat er nu problemen ontstaan! Een van de kinderen treuzelt erg met het eten of weigert helemaal te eten. Wat nu, word je boos, of gaat je kind zonder eten naar school?

Of:

Je haalt je peuter of kleuter na het werk op bij de naschoolse opvang. Je kind is moe en mag tv kijken. In deze tijd kan je een gezonde maaltijd op tafel zetten. Maar als iedereen aan tafel zit beginnen de problemen weer. Dezelfde boontjes die je peuter vorige week nog met smaak heeft gegeten, vindt hij nu ineens vies! Hij prikt in het eten, zonder iets in zijn mond te stoppen. Als je hem een handje wil helpen, slaat hij de lepel weg. Vader wordt boos…. enzovoort. Wat nu geeft je hem nog wel het toetje, of iets anders, of moet hij zonder eten naar bed? 

Kinderen voelen stress en verandering haarfijn aan.

De ‘koppige’ peuter/kleuter

De peuter leeftijd is een mooie leeftijd. Met 30 jaar ervaring als kleuterjuffrouw, weet ik dat dit ook een hele specifieke leeftijd is. In deze periode ontdekt het kind het ik-zijn. Hij is zo erg met zijn eigen ego bezig, dat hij zich nog in een ander kan verplaatsen. Hij wordt zelfstandiger en door dingen te weigeren voelt hij dat hij macht heeft. Nu ontstaan ook de problemen. U kent ze wel: slaap-,gedrags- en eetproblemen bij dreumes,peuter en kleuter. Over slaapproblemen heb ik al een eerder blog geschreven: Slaapproblemen dreumes, peuter en kleuter. Vooral het weigeren van eten kan een ware machtsstrijd worden. Om dit te voorkomen en op te lossen heb ik de volgende 20 tips: ‘kind wil niet eten’ voor je op een rijtje gezet. voor u op een rijtje gezet. In mijn blog: Hoeveel slaap heeft je kind nodig staat een eenvoudig dagschema voor peuters met richtlijnen voor eet-, speel-, en slaaptijden. Hoeveel slaap heeft je kind nodig?

Hier de 20 ‘kind wil niet eten’ tips voor de moeilijke eter!

Geen gouden regels, maar wel suggesties voor een aangename tijd aan tafel, die ertoe zullen leiden dat je kieskeurige peuter of kleuter  weer een gezonde eter wordt.

Voorleesverhaal om het ‘groenten-eten’ te stimuleren: Karel Konijn eet superwortels

1 .Laat kinderen meedenken over wat er gegeten wordt

Laat ze bijvoorbeeld het toetje bedenken, of  vraag wat er nog meer in de soep zou kunnen. Maar ook: praat over gezond eten, hoe het komt dat kinderen groeien. Wat is eetbaar en wat niet.  Wat eten dieren wel en mensen niet.

2. Laat je kind meehelpen met de bereiding van het eten

 Probeer ze zoveel mogelijk te laten helpen. Het wassen en/of snijden van de groenten het punten van de boontjes, tot het dekken van de tafel.

3. Laat je kind spelen met speel-eten of echt eten

Door het rollenspel dat je peuter of kleuter zal gaan spelen, wordt de voeding interessant voor hem. Erg leuk voor je kindje is het spelen met een speelkeukentje. 

4. Geef vooraf stukjes rauwe groenten

Veel kinderen vinden gekookte groenten niet lekker. Veel groenten kunnen rauw gegeten worden en kinderen vinden dat vaak een stuk lekkerder. Geef dus als u staat te koken zo nu en dan een stukje rauwe groente om te knabbelen. Zo hebben ze al heel wat binnen voordat ze aan tafel gaan en hoeft u zich geen zorgen meer te maken over de nodige vitaminen.

5. Eet samen met de kinderen

Kinderen doen na, wat ze zien van anderen. Als de ouders samen met de kinderen aan tafel eten, imiteren ze hun gedrag. Wat daar ook bij hoort, is dat je met regelmaat aan elkaar vertelt hoe lekker het eten is en dat degene die het heeft klaargemaakt een complimentje verdient. Hier leren ze weer van.

6. Geef diepe borden en handzaam bestek

Het is voor de kleine kinderhanden en hun gebrekkige motoriek heel erg moeilijk om netjes te eten. Toch willen en moeten ze dat leren. Het is dan wel belangrijk dat het niet alleen maar fout gaat. Een 3 jarige, die zijn best doet, maar bij wie het eten toch vaak naast de mond terecht komt, raakt gefrustreerd. Geef een peuter daarom een diep bord. Snijd het eten in hapklare stukjes. Stimuleer ze om zowel een lepel als een vork te gebruiken. Een 4 jarige kan een, niet te scherp, mes hanteren. Pas wel op dat je niet te hoge eisen stelt  aan de tafelmanieren van je kleuter. Het belangrijkste is, dat hij gezellig mee eet en voldoende bouwstoffen binnen krijgt.

7. Schep niet te veel tegelijk op

Het is belangrijk dat een kind plezier heeft, en houdt, in eten. Schep dus niet te veel tegelijk op. Zo ziet het kind niet op tegen een ontzettende berg eten en kan hij misschien zelfs eens om een extra portie vragen. Gebruik kleine bordjes.

8. Leer een kind proeven

De smaak van een kind is in ontwikkeling. 1 keer geen bonen, wil niet zeggen, dat het kind de volgende keer ook geen bonen eet. Doe elke keer of je van niets weet en biedt alles aan wat jullie zelf ook eten, maar pas wel op dat het eten voor je kind niet te pittig is.

Leer een kind, dat iets wat hij echt niet lekker vindt, toch even proeft, maar niet op hoeft te eten. Geef je kind een compliment als hij het proeft. Vermeng sterk smakende groenten met aardappelen, rijst of pasta. Kinderen hebben een sterkere smaak, daarom vinden ze iets eerder niet lekker. Door de smaak wat af te zwakken, worden bepaalde groenten zo wel gegeten.

9. Eten is geen straf of beloning

Vroeger haalden ouders afschuwelijke dingen uit om een kind te laten eten. Neusjes werden dichtgeknepen, zodat de lepel eindelijk naar binnen kon. En sommige kinderen werden vastgebonden aan de kinderstoel, net zolang totdat het bord leeg was. De kans is groot dat deze kinderen een ongezonde relatie hebben ontwikkeld met voedsel. Om dat te voorkomen is het belangrijk om je kind niet te dwingen iets te eten wat hij of zij echt niet wil. Het ‘voor-straf-geen-toetje’ is niet zo’n goed idee en het belonen met een toetje evenmin. In beide gevallen kan er een ongezonde relatie met eten ontstaan, waarbij het ontwikkelen van eetstoornissen op latere leeftijd niet denkbeeldig is.

10. Neem de tijd voor maaltijden

Probeer zo veel mogelijk van de maaltijd een ‘tijd met z’n allen’ te maken; vooral de avondmaaltijd. Het avondeten is bij uitstek geschikt om aandacht te hebben. Niet alleen voor het eten zelf, maar ook voor elkaar. Na een enerverende werkdag hebben de ouders elkaar soms veel te vertellen. Neem de tijd en probeer de kinderen zoveel mogelijk te betrekken bij de tafelgesprekken. Zo leert een kind dat samen eten prettig is, en meer is dan voedsel tot je nemen.

11. Eet niet te laat

De meeste kinderen hebben rond 5 uur/ half 6 honger. Hun lijf vraagt om een nieuwe stoot energie. Als ze dit niet krijgen worden ze hangerig, huilerig en dwars. Probeer dit moment voor te zijn, door op tijd aan tafel te gaan. Eet zoveel mogelijk elke dag op hetzelfde tijdstip. Als 1 van beide ouders regelmatig later thuis komt, is het beter dat het kind samen met 1 ouder op tijd eet en de andere ouder later alleen. Kinderen leren eten door volwassenen na te doen. Laat ze dus zo min mogelijk alleen eten.

12. Maak het eten niet tot een machtsstrijd

 Eet het kind niet, dan maar niet. Ga niet met je peuter in discussie. Eet zo ontspannen mogelijk met de andere tafelgenoten door. Kinderen maken zich er niet druk om of ze gezond eten, maar merken wel of het gezellig aan tafel is. Wel is het belangrijk dat de kleuter aan tafel blijft zitten, ook al eet het niet. Laat hem of haar meepraten over wat ze die dag gedaan hebben.

13. Geen groenten, wel fruit

Een kind dat slecht groenten eet, zal vaak wel fruit eten. Laat je peuter of kleuter in deze periode meer fruit eten, dan krijgt het in ieder geval die vitamines en bouwstoffen binnen. Dat is voor een periode niet zo erg. Wel moet je kind natuurlijk bij de maaltijd gewoon gezellig aan tafel zitten. Vaak is het zo dat hij ongemerkt toch wel iets van zijn bordje prikt en opeet. Geef hem dan een compliment.

14. Tijdelijk wat meer brood 

 Houdt je kind wel van brood, fruit en melk, laat het van die voedingsmiddelen dan volop eten. Geef je peuter eventueel ’s middags een snee brood als tussendoortje. De warme maaltijd wordt daardoor minder belangrijk.

15. Weinig tussendoortjes

Geef je kind niet teveel tussendoortjes in de middag als het de warme maaltijd moeizaam eet; hijt heeft dan misschien gewoon geen trek en wil je kind niet eten tijdens de maaltijd. 2 biscuitjes of 1 appel leveren net zoveel energie als 1 snee brood, 1 doosje rozijntjes levert net zoveel energie als 1/2 snee brood en een zakje chips levert net zoveel energie als twee boterhammen! Wen je kind aan het drinken van water. Het is een gezonde dorstlesser, zonder dat het de maag te veel vult.

16. Spaarzaam met snoep

Op deze leeftijd ontdekt het kind ook het bestaan van snoep. Wees met het geven van snoep heel terughoudend: het is ongezond, slecht voor de tanden en het neemt de eetlust weg. Het is verstandig om ook voor snoep een vast moment te hebben, bv als je kind van school komt.

17. Snoep als troost

 Geef geen eten of snoep als troost. Het komt nog wel eens voor dat ouders een snoepje geven om het huilen te stoppen. Het gevaar bestaat dat men hiermee een emotie-eter maakt. Dit zijn mensen die in emotionele situaties overdadig en ongezond gaan eten.

18. Dagverblijf

Als je kind op een dagverblijf komt, vraag dan eens aan de leiding wat het daar eet. Vaak zie je dat een kind dan gewoon met de groep alles mee eet. Op die dagen hoef je dus niet bang te zijn, dat je kindje te weinig eet.

19. Niet gegeten?

Je kind wil niet eten, of bijna niets, geef hem dan niet bij het eerste hongergevoel ( bijvoorbeeld een half uur na de maaltijd) iets wat hij wel eten wil. Het is beter om hem erop te wijzen dat etenstijd nu voorbij is en dat er bv bij de koffietijd wel iets gezonds gegeten kan worden. (Je zou dan wel wat eerder koffie kunnen drinken.)

20. Naar de huisarts

Als je alles geprobeerd hebt en toch het gevoel houdt, dat je kind onvoldoende eet om gezond te kunnen blijven, schrijf dan twee weken lang alles op wat het eet en drinkt. Leg dit voor aan de huisarts. Vaak blijkt het dan reuze mee te vallen.

Maak je niet te snel zorgen

kind wil niet eten. Jongetje met koksmuts eet rauwe paprika

Je bent het misschien nog gewend, dat je met regelmaat je baby moest voeden, maar je baby wordt een dreumes en je dreumes een peuter. En….een peuter groeit minder snel dan een baby. Baby’s groeien heel snel: een baby van 6 maanden kan elke 8 weken tot bijna 1 kg groeien. Een peuter zal in 6 maanden ongeveer 1 kg groeien . Het is dus normaal dat je  peuter minder zal eten dan toen hij of zij een baby was.

Baby,s groeien veel sneller dan peuters en hebben in verhouding dan ook meer voeding nodig

Geen enkel voedsel is essentieel voor het dieet van een kind en er is gemakkelijk een vervangend voedingsmiddel te vinden. Als je kind bijvoorbeeld melk weigert te drinken, kan je ervoor zorgen dat hij toch genoeg calcium en eiwitten binnen krijgt, door hem kaas, smoothies of yoghurt te geven.

Laat Opmerkingen ZienClose Comments

Leave a comment