Voor de meeste mensen is het gelukkigste moment van hun leven: de geboorte van hun baby. Ik weet zelf ook nog goed, hoe het voelde toen ik, direct na de bevalling, met mijn baby op mijn borst lag extreem gelukkig te wezen. Gelukkig wist ik toen al van familie en van de ouders van de school waar ik kleuterjuffrouw was, dat het hebben van kinderen meestal wel, maar niet altijd geweldig is. Een gezin met jonge kinderen, werk, het huishouden, vrienden….alles bij elkaar kan het erg stressvol zijn. Vooral als je om je heen in bv de media, alleen de geweldig mooie aspecten zie van het ouderschap. Geloof me als kleuterjuf zie ik veel ouders, die alles zo goed mogelijk willen doen, maar het op 1 of andere manier toch niet allemaal kunnen redden. Er zijn soms periodes in je leven dat het je allemaal even teveel wordt. Opvoedingsstress is niet altijd te voorkomen, maar met de volgende tips, wel makkelijk op te lossen.

Waardoor krijg je opvoedingsstress??

  • Slechte nachten met weinig slaap zijn funest.
  • Het hebben van kinderen met speciale behoeften. Er zijn natuurlijk kinderen die extra zorg nodig hebben.
  • Het als ouder te goed willen doen
  • De taken in huis zijn niet eerlijk verdeeld tussen vader en moeder, of 1 ouder gezin.
  • Je kan niet goed plannen
  • Kinderen zijn ongehoorzaam
  • Combinatie van werk en gezin vraagt te veel energie
  • Periode met veel ziekten of andere problemen
  • Zorgen om je kinderen of partner.
  • Er zijn vast nog meer redenen om een gestresst-familie-leven te krijgen of zelfs een burnout ! 

Slechte effecten van opvoedings-stress

Natuurlijk weet je dat stress in je gezin veel schadelijke effecten heeft, voor zowel de ouders als natuurlijk ook de kinderen. Zie mijn blog: Mindfulness speciaal voor kinderen.

Langdurige stress en verhoging van de cortisolspiegels in het bloed kunnen schadelijk voor de gezondheid zijn, omdat het gepaard gaat met een verandering in de werking van het immuunsysteem. Ook kan een chronisch verhoogd cortisolniveau leiden tot beschadiging van neuronen in de hippocampus en geheugenproblemen. (wikipedia)

Stress en relatie met je partner.

Je begrijpt dat opvoedingsstress niet goed is voor je relatie. Soms heb je een verschillende opvoedingsstijl. Kinderen merken dit feilloos, en zullen jullie als ouders, soms onbewust, tegen elkaar uit gaan spelen. Soms neem je als ouder de werkstress mee naar huis. Wat de reden ook is….. zorg dat de periode van gezin- stress snel opgelost is, zodat jij, je partner en jullie kinderen een fijn en gezellig thuis hebben.

11 slimme tips om een ontspannen ouder te worden

1. Plannen

Veel stress ontstaat doordat je teveel  moet of wil in een te korte tijd.

Ik zie het op school regelmatig. Ouders die gehaast zijn, op hun kind mopperen en geen tijd hebben om een minuutje bij hun kleuter in de klas te blijven voor het afscheid. Wat gaat er fout? Misschien liepen er die morgen wat dingen verkeerd: verkeerde schoenen aan, tas vergeten….en mama moet ook op tijd naar haar werk. STRESS! Ouders, dit kunnen jullie makkelijk oplossen door te plannen! Zorg dat je kinderen ‘s avonds al weten wat ze moeten aantrekken, dek de tafel al vast voor een deel en sta allemaal een half uur eerder op. Jullie zullen zien wat een goede start van de dag dit zal zijn.

2. Verminder je stress in je persoonlijke leven.

Neem de werkstress niet mee naar huis.Praat met een collega over je probleem, voordat je naar huis gaat. Luister naar muziek onderweg naar huis. Nog beter: zing mee met de liedjes. Haal adem met je buik, kijk naar de mooie dingen om je heen. Knuffel je kinderen en partner als je thuis komt en, dit is een hele goede tip:  verwissel je werkkleding voor vrijetijdskleding.

3. Take a break 

opvoedingsstress Samen met je gezin een dagje naar zee.

Elke dag moet je ten minste 1 maal jezelf kunnen ontspannen, tijd voor jezelf!

Elke week moet je tijd vrijmaken voor jou en je partner.

Af en toe een uitje met je hele gezin. Samen genieten en lachen is heel belangrijk.

Af en toe een uitje met vrienden.

4. Praat over je problemen

Vertel duidelijk hoe je je voelt. Vraag of iemand wat taken van je over kan nemen. Laat ook de kinderen klusjes doen. Kinderen vanaf 3 of 4 jaar kunnen al zelf hun spullen opruimen, als ze dit geleerd hebben te doen. Hier ga ik beslist ook nog een blog over schrijven, want ik heb het idee, dat we soms teveel prinsjes en prinsesjes opvoeden in plaats van wereldburgers, die er voor elkaar zullen zijn.  Zie ook mijn pinterestmap: Let’s talk Toddlers, do chores.

5. Laat kinderen zo zelfstandig mogelijk zijn 

Kinderen kunnen al veel begrijpen, maar ze overzien de grote lijnen vaak niet. Ook vergeten ze vaak een deel van een opdracht. Bijvoorbeeld: wat moeten en kunnen de kinderen zelf doen als ze opstaan: aankleden, pyjama opruimen, brood eten, bord opruimen, enzovoort. Waarschijnlijk moet je ze telkens aan een opdracht herinneren. Als je denkt dat ze klaar zijn, zitten ze nog in de pyjama te spelen. Dat geeft stress. Een goede oplossing kan een planbord zijn voor kinderen. Hierop kan je magneetjes plakken met picto’s. Dit geeft structuur aan je kinderen. Je moet natuurlijk nog wel controleren en complimenten geven als ze het goed doen.

6. Praat erover met je partner

Het is heel belangrijk om vrijuit over je opvoedings-stress of burn out te spreken. Men zal je beter begrijpen.  Accepteer hulp, schaam je niet. Veel mensen hebben dezelfde klachten als jij.

7. Neem ( tijdelijk) een stapje terug

Ga iets minder werken. Plan je agenda minder vol. Kijk wat minder kan: het sporten en dergelijke van je kinderen, jouw verplichtingen….. Dit kan best tijdelijk wat minder. Denk aan jezelf.

8. Let extra op je kinderen

Houdt je kinderen extra in de gaten. Door jouw stress kunnen ze ook gestresst worden. Gaat je kind, dat eerst ‘s nachts zindelijk was, nu weer bedplassen? Is je kind sneller boos dan normaal? Klaagt hij over buikpijn? Is hij liever op zijn kamer dan beneden, of vraagt hij juist veel meer aandacht? Je kind merkt dat er wat aan de hand is. Je kan niet net doen of er iets aan de hand is, je kind merkt het toch. Het is beter om er met hem over te praten en het hem in kindertaal proberen uit te leggen. Mindfulness speciaal voor kinderen

9. Bewegen

Door bewegen ontspan je. Vooral wandelen in de natuur is een goede remedie tegen stress. Misschien vind je het leuk om hard te lopen, of te fitnessen. 

10. Professionele hulp

Wacht niet te lang met professionele hulp in te schakelen. Soms ziet een ander eerder dan jezelf, dat je er zelf niet meer uit komt. Luister naar anderen en zoek een professional waarbij je je goed voelt en die je kan helpen. Denk dat je niet de enigste bent die opvoedings-stress heeft, schaam je er niet voor, maar zoek op tijd hulp.

11. Fouten maken mag!

Probeer niet een perfecte ouder te zijn en probeer je kinderen niet perfect op te voeden. Leer ze dat fouten maken mag. Jij mag ook fouten maken! 

opvoedings-stress heerlijk uitrusten aan zee.

Het lijkt allemaal makkelijk, maar het moeilijkste is om jezelf te veranderen. Doe dit in kleine stapje en wees tevreden met kleine vorderingen. Bijvoorbeeld: neem een uur de tijd voor jezelf als de kinderen op bed liggen. Ga niet op de bank hangen, maar ga wandelen of creatief bezig zijn. Ga op yoga of mindfulness of iets dergelijks, doe iets voor jezelf, desnoods een online kookcursus. O ja, ook heel belangrijk: eet gezond!

Lees over stress en gebruik datgene wat bij je past.

Laat Opmerkingen ZienClose Comments

Leave a comment