Mindfulness betekent: ‘leven met volle aandacht’. Veel mensen leven in de toekomst: morgen moet ik een presentatie geven of vanmiddag moet ik naar de tandarts. Met mindfulness voor kinderen leer je het kind zijn aandacht op het nu te richten. Niet aan de dingen van morgen denken, of van gisteren, maar zich bezig houden met wat hij of zij nu aan het doen is.

Mindfulness zal bijdragen aan de kwaliteit van jouw leven en dat van je kinderen, omdat het innerlijke rust en zelfvertrouwen schenkt.

Mindfulness wordt geleerd aan leidinggevenden, sporters en kinderen zowel thuis als op school. Mindfulness voor kinderen is een goed hulpmiddel voor kinderen van alle leeftijden. Kinderen leren door de tools van mindfulness angst en stress te verminderen, waardoor hun geluk als kind, maar later ook als volwassene zal bevorderen.

Wat zijn de opbrengsten van mindfulness voor kinderen?

Kinderen die mindfulness gebruiken zullen :

  • minder snel gepest worden, of sterker zijn als ze gepest worden.
  • minder aandachtsproblemen hebben en hun focus beter op datgene wat ze aan het doen. zijn kunnen houden. Heel geschikt voor kinderen met ADHD.
  • zich ontwikkelen tot mensen met goede sociale vaardigheden: empathisch vermogen en het niet oordelen.
  • ook op latere leeftijd de oefeningen kunnen toepassen, zodat hun geestelijke gezondheid verbetert of goed blijft.

Waarom mindfulness voor kinderen?

Vooral kinderen profiteren het meest van de mindful exercises. Dit komt, omdat hun hersenen nog in ontwikkeling zijn. Verbindingen in de hersenen worden in de jonge kinderjaren gevormd. Door op deze jonge leeftijd de tools van mindfulness te leren, ontwikkel je juist dat deel van de hersenen. Hierbij ontwikkel je ook de focus, de verstandelijke controle, geduld, het empatisch vermogen en het inleven in de ander. Allemaal hele belangrijke eigenschappen om tot een goed mens te ontwikkelen. 

Daarbij komt ook nog, dat we gewoonten, die we leren in onze kindertijd, niet snel meer vergeten en ten alle tijden weer toe kunnen passen.

Hoe leer ik mijn peuter of kleuter mindfulness?

Deze vraag is heel simpel te beantwoorden. Van alledaagse gebeurtenissen kan je mindfulness oefeningen maken. Als je bijvoorbeeld een wandeling maakt samen met je kleuter naar de supermarkt, let dan eens op wat je kleuter allemaal ervaart. Hij ziet dingen, waar jij aan voorbij loopt. Hij ziet steentjes, raapt ze op en bekijkt ze. Ziet hondjes en wil ze aanraken en voelen. Je kleuter is niet bezig met het boodschappenlijstje en het eten dat over een uur op tafel moet staan. Je peuter of kleuter leeft in het nu. Als je als volwassene kan kijken door de ogen van je kleuter en je net als hem je kan verwonderen over kleine dingen, hebben jullie samen een prachtig moment van mindfulness. Waak ervoor dat we ons kind niet gaan opjagen, pushen en stressen, want helaas heb ik ook al kleuters gezien die een volle agenda hebben en geen tijd meer hebben om de wereld op een rustige manier te ontdekken. 

7  mindfulness oefeningen

Mindful meditatie

Laat je kind ontspannen zitten of liggen met zijn ogen dicht. Zeg:  Wat hoor je? Ook de geluiden van de stilte zijn belangrijk: De wind, of de regen, het tikken van een klok….Het is met deze oefening de bedoeling dat kinderen gericht zijn op de dingen die buiten hun lichaam gebeuren.

Mindful eten

Wat ik steeds meer hoor en zie is, dat de kinderen bij de televisie ontbijten. Hoe kunnen kinderen zo ervaren wat ze eten en echt proeven wat ze in de mond stoppen? Dus aan tafel eten, met aandacht voor het eten!

Neem een hap van het brood, kauw het goed en slik het door. Wat voelde je? Neem een slok koude melk. Hoe voelde dat? Het eten heeft verschillende structuren, laat ze dit ervaren.

Mindful ademhalen

Aandacht naar de adem: Laat je kind ontspannen zitten of liggen. Zeg tegen je kind: Leg je handen op je buik. Voel de beweging van je buik. Bij het inademen vult de buik zich als een ballon, bij het uitademen laat je de buik weer los. Doe dit eerst 1 minuut, daarna kan je het langzamerhand uitbreiden tot 5 minuten.

mindfulness in de natuur

Het buiten zijn is voor alle kinderen altijd goed. Ze ervaren de verschillende weersomstandigheden, kunnen hun energie kwijt, de gezonde lucht in de natuur inademen, enzovoort. Vooral hoog sensitieve kinderen zullen er veel baat bij hebben. 

Loop samen met je kind door het bos, het park of ergens anders in de natuur. Spreek af om niet te praten, maar te kijken. Als je nu samen dezelfde weg terug loopt noem je om de beurt iets op wat je opviel. 

mindfulness voor kinderen meisje geniet van de natuur in een boom

Mindful kleuren voor kinderen

Kleuren en zo creatief bezig te zijn, vergt concentratie. Je kind zal eventjes nergens anders aan denken. Daarom werkt kleuren als een vorm van mindfulness. Zet een rustig muziekje op. Het wordt nog fijner als je als ouder er een poosje bij gaat zitten en ook gaat kleuren. Er zijn ook kleurboeken voor volwassenen. Op mijn pinsterest pagina vind je in mijn groeps bord: Let’s talk toddlers een onderdeel ‘mindfulness for kids’.

Mindful bodyscan

Laat je kind weer ontspannen zitten of liggen. Breng samen met je kind de aandacht vanaf de tenen naar boven tot aan  het kruintje van je hoofd. Zeg: Denk aan je tenen, hoe ze voelen……, denk aan je enkels…., hoe ze voelen…, enzovoort. Het is belangrijk dat er niet teveel gepraat wordt. Naderhand kan er natuurlijk wel over gesproken worden. 

Mindful yoga

Dit combineert de elementen van yoga en mindfulness. Kinderen werken aan hun lijf en hun geest tegelijk.

Laat je kind staan als een hondje met handen en voeten op de grond en de benen gestrekt, als een een soort driehoek met de billen aan de bovenkant. Zeg: Adem in en adem uit. Voel de ademhaling. Nu zetten we een paar stapjes met de handen naar voren. Adem in en adem uit. Voel je hetzelfde? Verander weer een beetje van houding en zeg weer: Adem in en adem uit…..Doe dit niet te lang als de houding te ongemakkelijk is voor je kind.

Mindfulness in stilte

Dit zal in eerste instantie vreemd zijn, want we zijn als ouders gewend om altijd een luisterend oor te hebben voor je kinderen.

Je spreekt met je kind al dat jullie een bepaalde tijd niet praten, ook niet met gebaren of op papier…. Bijvoorbeeld terwijl jullie gezellig zitten te tekenen of te knutselen aan tafel spreek je af om 1 minuut stil te zijn. Je zet een eierwekker op 1 minuut. Nu wordt er ook niets meer gezegd. Dit kan je langzamerhand uitbreiden naar 5 minuten. Geloof me: wat zal jij, maar ook je kind genieten van de stilte!

Het is goed om dit allemaal samen met je kind te doen, doe dus ook de oefeningen mee. Sluit steeds alle sessies af met een stevige een knuffel.

Als het onrustig is in mijn kleuterklas, doordat er bv een invalster geweest is, of er iets spannends gaat gebeuren kan ik de sfeer in de groep verbeteren door enkele minuten kinder-yoga, of kinder-mindfulness te doen met de kleuters. Ook privé is mijn ervaring , dat het werken met de mindfulness oefeningen bijdraagt aan een minder stressvol leven. Kinderen en volwassenen  zullen zich beter kunnen concentreren, zullen emoties beter kunnen begrijpen en een zullen positiever zelfbeeld ontwikkelen.  

Laat Opmerkingen ZienClose Comments

Leave a comment