Meestal is het mooi: het opvoeden van kinderen. Echter… in de praktijk valt het ook wel eens tegen. Dit wil helemaal niet zeggen, dat je niet van je kinderen houdt, of dat je moeilijke kinderen hebt, of geen goede moeder bent, of niet goed kan opvoeden. Niets is minder waar! Misschien wil je het juist allemaal te goed doen, of heb je een bepaalde periode meer last van stress. Je zal niet de eerste moeder zijn die juist door de hoeveelheid inzet een burn out krijgt!  Waarschijnlijk zit je hierover te piekeren. Je denkt misschien, dat het erg moeilijk is om uit deze visuele cirkel te komen. Me time, tijd voor jezelf, lijkt soms ver weg.


Hoewel de meeste moeders een part-time baan hebben ligt het gevaar van overbelasting op de loer. Dat komt omdat vrouwen veelal primair verantwoordelijk blijven voor het reilen en zeilen van de huishouding. 

gezondheidsplein

Stress als moeder 

Soms wordt het je even teveel. Dat kan verschillende oorzaken hebben, maar meestal is het een combinatie van meerdere oorzaken: 1 oudergezin, ziek kind, probleemgedrag, werk, gezondheidszorgen, financiële zorgen…..Het lijkt allemaal zo mooi, maar in de praktijk kan kinderen opvoeden een pittige baan zijn, waar geen opleiding voor bestaat. Moeders, maar ook vaders kunnen allemaal bepaalde periodes opvoedingsstress ervaren. Dat dit slecht is voor jezelf, voor je kinderen, voor je hele gezin. Lees mijn blog: opvoedingsstress.

Nu even niet, nu heb ik ‘me time’!

Vaak is het moeilijk om tijd voor jezelf op te eisen. Maar onthoud: kinderen hebben meer aan een ontspannen moeder, dan aan een perfecte moeder! Dus: soms moet je zeggen: ‘Nu even niet’. Lees een boek, of een tijdschrift, doe iets creatiefs, maak tijd voor een cursus, verwen jezelf…….

Corona crisis

Juist in deze periode, is het goed om af en toe aan jezelf te denken. Ouders cijferen zichzelf vaak weg… eerst komen de kinderen, dan het werk en misschien nog de zorg voor opa en oma. Als je dan denkt dat je even tijd hebt om te ontspannen, wordt deze tijd alweer opgeslokt door iets anders. Maak een planning waarin duidelijk tijd voor jezelf gereserveerd staat. Zo zorg je goed voor jezelf en dus ook voor de mensen om je heen.


6 Tips om te ontspannen

  1. Me time: Als juf, moeder en oma ervaar ik dagelijks hoe belangrijk het is, om tijd voor jezelf te plannen. Plan bijvoorbeeld na de lunch een uurtje me-time en rond 16.00 uur nog een half uur. Laat het voor je kinderen duidelijk zijn dat ze nu zelf dingetjes oplossen. Misschien heb je de regel dat ze een half uurtje tv mogen kijken. ieder kind mag een klein filmpje kiezen, maar er ontstaan hierover problemen. Laat ze het zelf oplossen. Even ruzie maken mag en als je denkt dat er iets niet eerlijk is, dan kom je daar na je me-time op terug. Als het goed verloopt moet je natuurlijk ook een compliment geven. 
  2. Doe iets leuks met je gezin: Dit hoeft niet iets groots te zijn, zoals het bezoek aan een pretpark of iets dergelijks. Denk aan een picknick in de kamer, in de tuin, of op het balkon, samen knutselen, samen een gezelschapsspel spelen,…. Dit zijn van die momenten die de sfeer in het gezin verbeteren en  ouders en kinderen onthouden voor de rest van hun leven.
  3. Tijd voor jezelf: Ga er af en toe even tussenuit. Ga even zonder kinderen op stap. Een stukje wandelen, een fietstochtje, een workshop, een vriendinnenuitje,…. Je hebt het even nodig om je weer op te laden. 
  4. Complimenten: We hebben het allemaal nodig: waardering! Leer je kinderen dat ze waardering uitspreken. Hoe makkelijk is het om tijdens het eten te zeggen : ’Het is heerlijk mama!’ Bespreek bij het naar bed brengen de leuke momenten van de dag. Wat een fijne afsluiting is dat. Je zal als vader of moeder met een glimlach naar beneden gaan en aan de avond beginnen.
  5. Verwen jezelf eens met een klein cadeautje. Een lekker luchtje, je favoriete douche gel, een mooi boek. Je hebt het verdiend! Als je af en toe iets aan je partner geeft, kan het maar zo gebeuren dat je zelf ook iets krijgt.
  6. Ontspanning: Tijdens de dagelijkse bezigheden is het best makkelijk om regelmatige ontspanningsmomenten te te passen. Tijdens het huishouden: Denk aan je ademhaling. Adem in, rustig door je navel naar buiten te duwen en uit door je navel weer rustig in te trekken. Probeer jezelf eens te observeren. Dit klinkt vreemd, maar doe het maar eens. Vaak zal je een beetje om jezelf moeten lachen. Dit werkt erg ontspannend. Maak van het traplopen een sportmomentje: ren 3 x achter elkaar trap op en af, voel je de hartslag weer rustig worden, herhaal dit nog een keertje. Goed voor je lichaam en je geest.

Mama me time

Het is niet altijd makkelijk. Soms zit je net met een tijdschrift op de bank en dan stoot je kind zijn hoofd: een dikke buil. Natuurlijk troost je en doe je er een koud doekje op….. Soms zit je heerlijk in bad, of sta je onder de warme douche, ingesopt met je favoriete douche crème en dan gaat de bel en hoor je dat 1 van de kinderen de deur open doet. Natuurlijk spoel je snel de sop af en roep je om de deur wie daar is….Hoe zorg je ervoor, dat je minsten een half uur niet gestoord wordt tijdens je ontspanningsmomentje.

  • Laat de kinderen de regel van me-time weten: Mama ( of papa) wil niet gestoord worden. Dus: zelf probleempjes oplossen, of uitstellen tot de me-time voorbij is. Natuurlijk moeten ze weten, dat je er wel bent voor ernstige dingen, zoals bult op het hoofd, overstroomd toilet e.d.
me time. Papa met een boek op de bank.
  • Trap er niet in en reageer niet op een vraag van je kind. Laat ze de vraag maar herhalen, zeuren… maar reageer niet!
  • Spreek een teken af, voor als je kind de regel ‘vergeet’. Steek bijvoorbeeld de hand even op, maar maak geen oogcontact.
  • Zorg dat je wat speelgoed in huis hebt, waarvan je weet dat ze daar een tijd zoet mee zijn. Het hoeft niet duur te zijn, maar wel uitdagend en misschien creatief.
  • Laat d.m.v. een klokje zien hoe lang de me-time duurt. Begin met 15 minuten en verleng het langzamerhand tot misschien wel een uur!
  • Het belangrijkste is: Geef ze complimenten bij goed gedrag! Geen straf bij slecht gedrag (dit moet je wel bespreken en laten weten dat het je tegen valt), maar geef een compliment als je goed zelfstandig gedrag ziet. Zo leren je kinderen het vanzelf en zullen ze trots zijn op zichzelf!

Ontspannen opvoeden

De grootste valkuil van opvoeders is, dat ze teveel denken over wat er nog moet gebeuren. Als je opstaat denk je misschien al aan de boodschappen die je vandaag wil halen, of als je aan het ontbijten bent denk je misschien al aan, of je tijd hebt om naar je ouders te gaan deze dag. Als je de kinderen aan het voorlezen bent, denk je misschien al aan de was, die in de machine moet…. Logisch, want het moet wel allemaal gebeuren. Hoe heerlijk is het dat je kind s’ morgens even bij je in bed kruipt. Wie zegt dat je dat niet moet doen! Het is juist een heerlijk begin van de dag: even kletsen en knuffelen. Samen aan de ontbijttafel, maak er tijd voor! Voor iedereen een goede start van de dag. Na het eten zet natuurlijk iedereen zijn bordje e.d. in de vaatwasser en helpt met het afruimen.  

Probeer te genieten van het moment, oefen dit telkens opnieuw. Geniet van het voorlezen, kijk naar je kind en zie hoe hij meeleeft tijdens het verhaaltje.

Op deze manier ga je weer van het opvoeden en natuurlijk van jullie kinderen genieten.

Een makkelijk te lezen boek met herkenbare situaties,  een handreiking aan iedereen die kampt met een (dreigende) burn-out.

De knutselkoffer zit vol met allerlei knutselspulletjes. Een garantie voor urenlang speelplezier. Onder de deksel zit een lade met mooie glitters, diamanten en andere spulletjes.

Met stoepkrijt kunnen je kinderen hun buitenspel verrijken. Ze tekenen hun huis, met kamers. Ze schrijven de prijzen bij het winkeltje spelen, of tekenen een mooie hinkelpot.

Laat Opmerkingen ZienClose Comments

Leave a comment